august 8, 2024

Kør ikke til frokost i din mandskabsvogn. Eller pas på, hvis du gør. Sådan ser den danske mandskabsvogn dog ikke helt ud. På billedet den klassiske 'Tuk Tuk' fra Asien. Arkivfoto
Bruger man mandskabsvogne, er det vigtigt at kende de præcise krav – for Motorstyrelsen kontrollerer sammen med Skat løbende brugen. Ikke mindst om sommeren. Og det er dyrt at overtræde reglerne.
Af redaktionen
“En mandskabsvogn er et motorkøretøj, der tydeligt er konstrueret og særligt indrettet til befordring af mandskab og materiel. Og virksomhedens navn/ logo m.v. skal tydeligt fremgå på bilen.”
Sådan forklarer Dansk Håndværk reglerne helt kort.
Personbefordring er altså ikke tilladt.
Fritagelse forpligter
Mandskabsvogne er fritaget for afgift, og de må derfor udelukkende anvendes i arbejdsmæssige sammenhænge.
Bruges vognen til andre formål kan virksomheden blive mødt med et krav om at betale registreringsafgift og en bøde – typisk fordi den blev brugt til privatkørsel.
Man må gerne samle medarbejdere op fra deres bopæl på vej til arbejdspladsen – men kun hvis det ikke afviger væsentligt fra den direkte rute.
Mandskabsvogne må således kun bruges til transport til og fra virksomhedens arbejdspladser af materiel, værktøj og materialer, og til transport til og fra arbejdspladserne af personer, der arbejder i ejerens eller brugerens virksomhed.
Man kan dog sagtens have en mandskabsvogn, selv om man ikke har ansatte i virksomheden.
Pas på med frokostafhentning
Det er heller ikke tilladt at bruge en mandskabsvogn til kørsel mellem virksomheden og den private bopæl. Heller ikke til frokost.
Der kan dog forekomme tilfælde, hvor en sådan kørsel kan anses som erhvervsmæssig.
Ifølge registreringsafgiftsloven skal der som udgangspunkt betales registreringsafgift, hvis en mandskabsvogn bruges til kørsel efter mad. Det udløser dog ikke afgiftspligt, hvis afhentningen af mad sker under en i øvrigt lovlig kørsel uden væsentlige afvigelser fra den direkte rute.
Kilde: Dansk Håndværk
Related Articles
Asfaltindustrien vil være klimaneutral i 2045, men mangler bedre rammer
Asfaltindustrien har sat sig et ambitiøst mål: Senest i 2045 skal hele branchen være klimaneutral. Men det kræver politisk handling og klare rammer for grøn innovation, lyder det fra brancheforeningen Asfaltindustrien, der i dag præsenterer sit første politiske...
Kig bag hegnet – Kom med ned i Nordhavnstunnelen
Søndag den 28. september åbner Vejdirektoratet og entreprenøren BESIX-MTH JV portene til et af hovedstadens største infrastrukturprojekter, Nordhavnstunnelen. For én dag kan du komme helt tæt på byggeriet og opleve, hvad der normalt foregår bag hegn og...
Vælgerne sender klar besked forud for kommunalvalg 2025: Fokusér på veje og cykelstier
København, slidte veje og usikre cykelstier bekymrer danskerne. En ny, landsdækkende befolkningsundersøgelse fra Asfaltindustrien viser, at vælgerne placerer trygge veje og cykelstier blandt de vigtigste emner frem mod kommunalvalget i november 2025. Undersøgelsen,...






