august 8, 2024

Kør ikke til frokost i din mandskabsvogn. Eller pas på, hvis du gør. Sådan ser den danske mandskabsvogn dog ikke helt ud. På billedet den klassiske 'Tuk Tuk' fra Asien. Arkivfoto
Bruger man mandskabsvogne, er det vigtigt at kende de præcise krav – for Motorstyrelsen kontrollerer sammen med Skat løbende brugen. Ikke mindst om sommeren. Og det er dyrt at overtræde reglerne.
Af redaktionen
“En mandskabsvogn er et motorkøretøj, der tydeligt er konstrueret og særligt indrettet til befordring af mandskab og materiel. Og virksomhedens navn/ logo m.v. skal tydeligt fremgå på bilen.”
Sådan forklarer Dansk Håndværk reglerne helt kort.
Personbefordring er altså ikke tilladt.
Fritagelse forpligter
Mandskabsvogne er fritaget for afgift, og de må derfor udelukkende anvendes i arbejdsmæssige sammenhænge.
Bruges vognen til andre formål kan virksomheden blive mødt med et krav om at betale registreringsafgift og en bøde – typisk fordi den blev brugt til privatkørsel.
Man må gerne samle medarbejdere op fra deres bopæl på vej til arbejdspladsen – men kun hvis det ikke afviger væsentligt fra den direkte rute.
Mandskabsvogne må således kun bruges til transport til og fra virksomhedens arbejdspladser af materiel, værktøj og materialer, og til transport til og fra arbejdspladserne af personer, der arbejder i ejerens eller brugerens virksomhed.
Man kan dog sagtens have en mandskabsvogn, selv om man ikke har ansatte i virksomheden.
Pas på med frokostafhentning
Det er heller ikke tilladt at bruge en mandskabsvogn til kørsel mellem virksomheden og den private bopæl. Heller ikke til frokost.
Der kan dog forekomme tilfælde, hvor en sådan kørsel kan anses som erhvervsmæssig.
Ifølge registreringsafgiftsloven skal der som udgangspunkt betales registreringsafgift, hvis en mandskabsvogn bruges til kørsel efter mad. Det udløser dog ikke afgiftspligt, hvis afhentningen af mad sker under en i øvrigt lovlig kørsel uden væsentlige afvigelser fra den direkte rute.
Kilde: Dansk Håndværk
Related Articles
Rekordhøj mængde genbrugsasfalt i Danmark
Genanvendelsen af asfalt i Danmark har nået et historisk højt niveau. I 2024 er der brugt 1.143.007 tons genbrugsasfalt, hvilket er mere end nogensinde før. "Vi har aldrig brugt så stor en mængde genbrugsasfalt i produktionen som i 2024. Det understreger...
NCC lander asfaltaftale med Holbæk Kommune for knap 100 mio. kr.
NCC’s asfaltforretning har indgået en ny rammeaftale med Holbæk Kommune om asfaltarbejde. Aftalen strækker sig fra 2025 til 2028. Af redaktionen/ef Rammeaftalen omfatter udlægning af både bærelag og slidlag på kommunens vejnet, og årligt skal NCC levere og udlægge...
Vejdirektoratet tildeler MT Højgaard ordre til over en halv mia. kr.
Fra 2025-2027 skal MT Højgaard udvide seks kilometer E45-motorvej fra fire til seks spor nær Hedensted. Der er tale om en entreprise til 568 mio. kr. Af redaktionen/ef Fra marts 2025 og cirka to år frem skal entreprenøren udvide seks kilometer motorvej, og anlægge...