august 16, 2024
Arkivfoto: Wendelin Jacober
Det er alt for besværligt at komme af med asbest, fordi hver kommune har egne regler på området og lange behandlingstider. Risikoen er derfor, at nogle dumper det i naturen. Sådan lyder det fra en tømrermester, som er vant til at håndtere affaldet. Han efterlyser en central asbestmyndighed.
Af Ebbe Fischer
Mens politikerne har fokus på at beskytte mod asbest, så oplever de tømrere, der river de gamle asbesttage ned, at det er utrolig svært at komme af med affaldet.
Tømrermester Mark Perregaard er en af dem. Sammen med sin partner har han 14 ansatte, og en stor del af opgaverne er at rive gammelt asbesttag ned og lægge nyt på.
Han fortæller om processen:
”Når vi skal af med asbest, skal vi have deklaration fra kommunen. Det er rigtig bøvlet, og det tager ofte lang tid at blive godkendt. Og så bliver det måske afvist, fordi du har lavet en lillebitte fejl. Det kan tage op til to måneder at få den godkendelse,” siger han.
Hver kommune sine regler
Problemet er ifølge tømrermesteren, at alle kommuner har egne regler på området, og det komplicerer processen.
”Vi er f.eks. i gang med at skifte 5.000 m2 asbesttag nede i Borup på Midtsjælland, og så skal vi aflevere det helt oppe i Audebo Miløcenter i Nordsjælland. Så skal vi ligge og køre hele vejen fra Midtsjælland og helt op i Nordsjælland med det her affald. Og hvis du vinder en tagsag i Ballerup, så er det lige pludselig Ballerup Kommunes regler,” forklarer Mark Perregaard og tilføjer:
”Altså hvorfor? Det skal ikke være så bøvlet. De skal da stå med kyshånd, når vi kommer med det farlige affald. I dag koster det 2.000 kr. tonnet at komme af med, og jeg kan godt blive bekymret for, at nogen bare dumper det, når det er så besværligt.”
Central myndighed – Asbest.dk
I stedet for at håndværkerne – som i dag – skal gå ind på en ny kommunes hjemmeside, når de får en ordre et nyt sted, efterlyser Mark Perregaard en central myndighed.
”Det skal da være et fast system, hvor man bare går ind på ’Asbest.dk,'” siger han og uddyber:
”Så kan du skrive, hvor du er og hvad du skal aflevere. Og så modtager du en besked med, hvor det skal afleveres – tæt på. Færdig. Sådan burde det være, og det er jeg sikker på mange vil give mig ret, for vi hører mange brokke sig over det her. Men i dag skal man bøvle med en ny kommune og ind på nye hjemmesider hver gang.”
Related Articles
Bevaringsværdig skole i Odense fik nye energivinduer uden at ændre det originale udtryk
Vinduesudskiftning i bygninger fra 1879 viser, hvordan moderne energikrav kan kombineres med historisk arkitektur, lydkomfort og lang holdbarhed Når vinduer i bevaringsværdige bygninger skal udskiftes, handler det sjældent kun om energi og drift. Det handler i lige så...
Nyt digitalt værktøj skal give bedre indeklima og lavere driftsomkostninger
Indeklima, energiforbrug og driftsøkonomi hænger tættere sammen end nogensinde i moderne bygninger. Nu lancerer Lindab den cloudbaserede platform OneSync, der skal gøre det lettere for driftsorganisationer og bygningsejere at omsætte ventilationsdata til konkrete...
Regenerativt byggeri i Danmark: Syv handlingsspor skal bringe branchen inden for planetære grænser
Hvordan kan fremtidens byggeri holde sig inden for de planetære grænser, og samtidig bidrage aktivt til at genoprette både natur og menneskers trivsel? Det spørgsmål danner afsæt for en ny rapport om regenerativt byggeri fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber...






