september 19, 2024
Sådan ser det nye projekt ud. Foto: Sund & Bælt
Med en helt ny ø og en række faunapassager vil Sund & Bælt skabe endnu bedre betingelser for biodiversiteten på Sprogø. Dermed lægger man sig på linje med en grøn trend i byggeriet.
Af redaktionen
Det er ikke længere nok at gå efter at være CO2-neutral, nej, det gælder om at give tilbage til naturen ved at bygge regenerativt – dvs. bygge, så man tilfører naturen værdi i stedet for ‘bare’ at gå i nul.
Artiklen fortsætter længere nede
Sprog & Bælt pudser den grønne profil
Her spiller biodiversitet en stigende rolle, og Sund & Bælt opgraderer nu også på feltet.
Sprogø er nemlig ikke bare midtpunkt i Storebæltsforbindelsen. Det er også et vigtigt leve- og ynglested for flere af Danmarks truede dyrearter. For at give dem endnu bedre levevilkår går Sund & Bælt nu i gang med at etablere en helt ny ø på tippen af Sprogø, der sammen med tre nye faunapassager vil skabe endnu bedre ynglebetingelser for en række fuglearter som hættemågen, den truede edderfugl og splitternen.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Sund & Bælt.
Artiklen fortsætter længere nede
Mange fuglearter
Idéen udspringer af arrangementet Naturens Døgn i 2023, hvor mere end 30 natureksperter var samlet for at komme på løsninger, der kan styrke biodiversiteten omkring Storebælt. En af deltagerne var Knud Flensted, der er biolog i Dansk Ornitologisk Forening, DOF BirdLife. Og han er positiv overfor de nye initiativer.
”Sprogø er et vigtigt område for en lang række fuglearter. Så alle gode tiltag i form af hensyn til fuglene er vigtige, når vi ser, hvordan mange fuglebestande generelt går tilbage i Danmark,” siger Knud Flensted.
Fakta:
- De nye tiltag er de første i rækken af kommende naturprojekter på Sprogø – Sund & Bælt har afsat 10 millioner kroner hertil.
- Splitternen overvintrer i Vestafrika og vender tilbage til Norden om foråret for at yngle. Den foretrækker ubeboede øer og søger beskyttelse hos hættemågen. På Sprogø steg bestanden fra 3 fugle i 2008 til over 1000 i 2018, men er faldet de seneste år på grund af en fugleinfluenza i 2022.
- Bestanden af edderfugle på Sprogø er fordoblet de seneste 15 år, og i 2024 er der registreret lige under 300 ynglende fugle, hvilket gør Sprogø til et af de steder i landet med en stor koncentration.
Kilde: Sund & Bælt
Related Articles
Bevaringsværdig skole i Odense fik nye energivinduer uden at ændre det originale udtryk
Vinduesudskiftning i bygninger fra 1879 viser, hvordan moderne energikrav kan kombineres med historisk arkitektur, lydkomfort og lang holdbarhed Når vinduer i bevaringsværdige bygninger skal udskiftes, handler det sjældent kun om energi og drift. Det handler i lige så...
Nyt digitalt værktøj skal give bedre indeklima og lavere driftsomkostninger
Indeklima, energiforbrug og driftsøkonomi hænger tættere sammen end nogensinde i moderne bygninger. Nu lancerer Lindab den cloudbaserede platform OneSync, der skal gøre det lettere for driftsorganisationer og bygningsejere at omsætte ventilationsdata til konkrete...
Regenerativt byggeri i Danmark: Syv handlingsspor skal bringe branchen inden for planetære grænser
Hvordan kan fremtidens byggeri holde sig inden for de planetære grænser, og samtidig bidrage aktivt til at genoprette både natur og menneskers trivsel? Det spørgsmål danner afsæt for en ny rapport om regenerativt byggeri fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber...






