Nyt underjordisk parkeringshus med spiralkonstruktion og byrum på taget

november 1, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Sådan så byggeriet ud tidligere i processen. Foto: Nordstern

Et underjordisk, cirkelformet parkeringshus med et multifunktionelt byrum på toppen kan snart tages i brug på Frederiksberg.

 

Af redaktionen

Frederiksberg Kommune er ved at færdiggøre et ambitiøst projekt – et p-hus med plads til 275 biler og et multifunktionelt byrum ovenpå. Nordstern er totalentreprenør på projektet, som undervejs i byggefasen har krævet en stram logistisk planlægning, bl.a. grundet lidt plads, en central beliggenhed midt på Frederiksberg samt en opdelt byggeplads i store perioder af byggeriet. Det fremgår af en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter længere nede

Parkeringsindtægter vokser hastigt i kommunerne

En særlig konstruktion

Parkeringshuset løber i en nedadgående spiralformet konstruktion, hvor bilister kører direkte fra terrænet ned under jorden. P-huset når godt 12,5 meter under terræn, og rummer forskellige faciliteter som elevator, to trapper, toiletter og diverse rum til tekniske installationer.

 

Byrum på toppen

På toppen af p-huset anlægger Nordstern et nyt byrum på ca. 5.000 kvadratmeter, der giver borgere og parkerende adgang til en række forskellige opholdssteder og aktivitetsmuligheder.

Oven på selve nedkørselsrampen etableres et trappeformet landskab, kaldet Solbjerget, som giver udsigt til både eftermiddags- og aftensolen. Byrummet, der skal drives af Frederiksberg Kommune, er designet til at kunne rumme flere aktiviteter, som f.eks. det ugentlige loppemarked, der løber af stablen hver weekend i sommerhalvåret.

Thomas Ainill, projektchef hos Nordstern, fortæller om processen:

”Vi har arbejdet tæt sammen med Frederiksberg Kommune og deres rådgivere, ETN arkitekter, om at skabe et byrum, der både er funktionelt og æstetisk smukt, og som passer ind i de omkringliggende omgivelser. Kommunen har været en aktiv medspiller fra start til slut. De ved, hvad de vil have og har en realistisk tidsfornemmelse,” siger han.

Fokus på klimasikring og genanvendelse

En væsentlig del af projektet har været klimasikring. I det underjordiske p-hus er der således etableret et reservoir på 3.000 kubikmeter til opsamling af regnvand ved skybrud.

Derudover er der installeret terrænnære kassetter og sket en udvidelse af Andebakkesøen, som kan opsamle 1000 kubikmeter regnvand fra mere moderate regnmængder. Dette vand kan genbruges til at vande beplantningen i byrummet.

Byggeriet forventes afleveret i foråret 2025.

 

Fakta om projektet:

  • P-kælder: 3.000 m² med plads til 275 biler, heraf 55 pladser med el-ladestandere
  • Byrum: 5.000 m² landskab, designet til ophold og aktiviteter som loppemarkeder, sport og dans.
  • Cirkulær nedkørsel: En cirkulær rampe fører bilerne 3 etagemeter under terræn, godt 12,5 meter
  • Klimasikring: 3.000 m³ reservoir til opsamling af regnvand fra skybrud samt 1000 m³ i terrænnære kassetter og i Andebakkesøen til moderate regnmængder
  • Samarbejde: Nordstern som totalentreprenør, Frederiksberg Kommune som bygherre, og Apcoa som driftsansvarlig for p-kælderen

 

Kilde: Nordstern

Related Articles

Scandic-direktør om strategi: Vi har meget mere byggeri på vej

Scandic-direktør om strategi: Vi har meget mere byggeri på vej

Renoveringerne fortsætter, og nye hoteller ser dagens lys. Nordens store hotelkæde har nu 280 hoteller i en asset-light model, mens kæden selv håndterer drift og parkering. Af Ebbe Fischer Både renovering og nybygninger i Danmark er top of the agenda hos Scandickæden,...

APCOA og Clever indgår markant alliance

APCOA og Clever indgår markant alliance

Danmarks største privatejede parkeringsselskab, APCOA, og Danmarks største ladeoperatør, Clever, går nu sammen om at transformere mange af landets p-pladser til ladepladser. Ambitionen er - i første omgang - at opsætte flere end 5.000 offentlige ladepunkter inden...