SYNSPUNKT: Vi bliver nødt til aktivt at prioritere mellem veje og klimasikring

november 8, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Foto: Nancy Bourque

Som samfund har vi begrænsede ressourcer i form af sten, grus, arbejdskraft og finansiering. Og klimakrisen gør, at vi skal tænke grundigt over, hvad vi bruger ressourcerne på. Sådan lyder det fra CONCITO.

 

Af redaktionen

Skal pengene bruges på fortsat udbygning af den trafikale infrastruktur – eller på klimasikring?

Den diskussion trænger sig på, ifølge Søren Have, programchef i den grønne tænketank CONCITO.

Artiklen fortsætter længere nede

Asfaltboss: Kommunerne bremser den grønne omstilling

Når man den ene dag kan læse om, hvordan staten er i gang med at bruge milliarder af kroner på trafikale anlægsprojekter med et samfundsøkonomisk underskud – og den næste dag kan læse at staten hverken vil dække udgifter til kystsikring eller tillade kommunerne en øget anlægsramme til selv at betale, ja, så er der tydeligvis noget galt med prioriteringen af ressourcerne. Det mener Søren Have

Han henviser til CONCITOs analyser og til en ny rapport fra DTU, der viser et stort behov for at håndtere de problemer, som vand og vejr vil give.

Det er derfor oplagt at spørge, hvordan det besluttes, hvor mange midler det offentlige skal bruge på anlæg? Og hvilke typer af anlæg? Svaret er uklart, og her bør der altså prioriteres klart, lyder argumentet.

 

”Vi skal mande op – for der skal lægges meget mere asfalt de kommende år”

 

Related Articles

Asfaltboss: Kommunerne bremser den grønne omstilling

Asfaltboss: Kommunerne bremser den grønne omstilling

Direktør for Asfaltindustrien, Jakob Svane, efterlyser mere effektivitet i det offentlige bureaukrati - for hans medlemmer vil gerne være mere grønne. Hvis de får lov. Men ofte kan det tage flere år at få en miljøgodkendelse som aktør på feltet.   Af Ebbe Fischer...

Trianglen på Østerbro skal bygges helt om

Trianglen på Østerbro skal bygges helt om

Borgerne på Østerbro har igennem flere år opfordret til, at Trianglen bliver mere et opholdsområde, mens det i dag i høj grad er et trafikalt knudepunkt. Nu er processen sat i gang.   Af redaktionen Ikoniske Trianglen er om noget Østerbros centrum, og de lokale...