december 21, 2024

Illustration af det kommende parkeringshus i Lyngby. Rendering: NCC
NCC har fået en ordre på et p-hus, der opføres for Velliv, Pension & Livsforsikring A/S ved Hollandsvej i Lyngby. Det er det syvende i rækken af parkeringshuse, som NCC bygger med basis i deres eget parkeringshuskoncept.
Af redaktionen/ef
Parkeringshuset i Lyngby skal bygges oven på en eksisterende kælder. Og et eksisterende terrændæk skal gennembrydes for at komme ned i den nuværende p-kælder – for et etablere fundamenter til det nye p-hus’ søjler. Det fremgår af en pressemeddelelse.
Parkeringshuset i Lyngby er det syvende p-hus, der opføres efter det NCC’s koncept, der er udviklet i samarbejde med Holscher Nordberg Architecture and Planning og KI Rådgivende Ingeniører.
Første ordre var Herlev Hospital
Det første koncept p-hus fra NCC blev opført i 2018. Jesper Gaarde er produktionsdirektør i NCC Danmarks byggeenhed i Østdanmark. Han udtaler om projektet:
”Vi har rigtig gode erfaringer med vores P-hus koncept, som vi første gang benyttede på Herlev Hospital. Det indfrier brugernes behov for tryg og nem parkering og giver samtidig bygherren en bygning, der er gennemtænkt både i opførelsesfasen og drift. Når vi bruger stål, får vi mere transparens i huset. Det giver bedre udsyn for både kørende og gående trafikanter.”
Transparent facade
Parkeringshuset skal opføres i varme brunlige nuancer, som er valgt i samarbejde med bygherre, kommune og brugere. Bebyggelsens ydre skal bestå af en delvist transparant facade af hullede metalplader. Langs facaden plantes forskelligartet klatreplanter, som over tid vil dække dele af facaden.
P-huset vil være til rådighed for områdets erhvervslejere og desuden kunne tilbyde parkering til offentlig brug uden for normal arbejdstid.
Taget skal i brug
Der etableres en offentlig adgang til taget via en udvendig trappe.
Og taget vil have forskellige opholdsmuligheder samt forskelligt byrumsinventar til aktiv brug og træning. Trappen vil blive placeret på parkeringshusets facade mod nordvest. Huset hæves fra det eksisterende terræn for at sikre gode vækstforhold for planterne og for at sikre, at parkeringshuset kan tilpasses en fremtidig park i området.
Velliv ønsker på sigt at transformere erhvervsområdet til et grønnere og mere attraktivt område for både områdets erhvervslejere og offentligheden. Det indebærer omdannelse af de eksisterende asfalterede parkeringspladser til grønne parkarealer, ligesom området skal åbnes bedre op for gående og cyklende.
Fakta: NCC’s koncept
NCC’s p-hus koncept går ud på, at huset er opført som et stålskelet med armerede og betonfyldte stålsøjler og betondæk. Den transparente facade er udført i strækmetal i aluminiumsplader, der vender forskelligt og på den måde skaber en flot effekt.
Parkeringshuset består af en basismodel, som er skabt med vægt på genanvendelighed, flytbarhed og fleksibilitet. Mens bygningens åbne struktur sikrer gode brand- og ventilationsforhold, hvilket betyder, at mekanisk ventilation ikke er nødvendig. El-forbruget er derved begrænset til lys, drift til to elevatorer og selve p-anlægget.
Desuden bygger konceptet på standardiserede løsninger, der gør, at delene er nemme at samle og dernæst skille ad, når bygningen måske ikke længere skal være P-hus. Eller skal ændres eller udvides.
Kilde: NCC
Related Articles
Transportministeriet ændrer regler for ANPR – ingen overgangsperiode givet
Arbejdsgiverbetalt parkering er et praktisk Med kun få timers varsel har Transportministeriet bekendtgjort et indgribende forbud mod brugen af automatisk nummerpladegenkendelse (ANPR) til udstedelse af kontrolafgifter på private parkeringsområder. Bekendtgørelsen blev...
Parkering betalt af jobbet? Et overset personalegode med stor værdi.
Arbejdsgiverbetalt parkering er et praktisk personalegode, som mange arbejdsgivere stiller til rådighed for deres ansatte. Den skattemæssige behandling af dette gode har dog givet anledning til væsentlig juridisk fortolkning og diskussion, særligt i forhold til, om en...
Transportministeren ønsker forbud mod ANPR, praksis og retstilstand diskuteres
PAVAMA's bemærkninger til: Transportministeren ønsker et forbud mod ANPR. Ministeren udtrykker bekymring for, at parkeringsselskaberne i stigende grad benytter sig af forretningskoncepter, hvorpå kontrolafgifter ikke anbringes synligt på køretøjet eller overleveres...




