marts 31, 2025

Foto: Thomas Jørgensen, Pavama
Danske Private Parkeringsselskabers Brancheforening (DPPB) har anmodet om en juridisk vurdering af lovligheden af brugen af ANPR-kontrolsystemet (Automatic Number Plate Recognition). Formålet er at afgøre, hvorvidt den gældende lovgivning forhindrer anvendelsen af ANPR til parkeringsovervågning og kontrolafgifter. Notatet er udarbejdet af den tidligere Forbrugerombudsmand Henrik Saugmandsgaard Oe .
Klumme af Thomas Jørgensen, Pavama
Forbrugerombudsmanden har i to afgørelser fra juli 2024 fastslået, at brugen af ANPR-kontrolsystemer til udstedelse af kontrolafgifter er i strid med gældende regler. Afgørelsen indebærer, at kontrolafgifter skal pålægges ved fysisk anbringelse på køretøjet eller overleveres til føreren. Parkeringsselskaber, der anvender ANPR-systemer uden at overholde denne praksis, handler derfor ulovligt. Denne artikel analyserer de juridiske aspekter af Forbrugerombudsmandens standpunkt og vurderer, om der er hjemmel til denne fortolkning.Forbrugerombudsmandens afgørelse er baseret på bekendtgørelse nr. 202 af 28. februar 2014 om indgåelse af visse aftaler om parkering og udstedelse af kontrolafgifter på private parkeringsområder. Ifølge bekendtgørelsens § 1, stk. 2, 2. pkt., skal en kontrolafgift anbringes synligt på køretøjet eller overgives til føreren.Forbrugerombudsmanden har desuden vurderet, at denne regel ikke kan fraviges af parkeringsselskaberne ved at indrette deres kontrolpraksis på en måde, der gør det umuligt at udstede kontrolafgifter på denne vis. Afgørelsen indebærer, at undtagelsen i bekendtgørelsens § 1, stk. 2, 2. pkt. ikke finder anvendelse, hvis parkeringsselskabet selv har valgt en kontrolmetode, der udelukker overholdelse af kravet om umiddelbar meddelelse af afgiften. Henrik Saugmandsgaard Oe’s notat og kritik af Forbrugerombudmandens afgørelser;
Argumentation for forbrugerombudsmanden standpunkt
Forbrugerombudsmandens argumentation bygger på princippet om „straks-alarmering‟, hvor bilisten hurtigst muligt skal informeres om sin overtrædelse. Dette skal sikre, at parkanten har mulighed for at undgå gentagne overtrædelser, da vedkommende straks bliver opmærksom på fejlen. Det er ifølge Forbrugerombudsmanden i strid med bekendtgørelsens formål at sende kontrolafgifter efterfølgende via brev eller e-Boks, da dette ikke opfylder kravet om umiddelbar oplysning.
Kritisk gennemgang af standpunktet
Parkeringsbranchen har udtrykt uenighed med Forbrugerombudsmandens fortolkning og anfører, at der ikke findes direkte lovhjemmel til at forbyde ANPR-kontrolsystemer. Branchen argumenterer for, at reglerne ikke eksplicit kræver fysisk placering af kontrolafgifter, men alene at information gives til bilisten. Desuden påpeges det, at der i bekendtgørelsens ordlyd og forarbejder ikke er en entydig angivelse af, at „straks-alarmering‟ er et ufravigeligt princip. Tværtimod kan det udledes, at formålet med reglerne er at sikre en klar og fair meddelelse om kontrolafgifter, uanset hvilken metode der anvendes.
Retspraksis og mulige konsekvenser
Afgørelsen fra Forbrugerombudsmanden har potentiale til at ændre praksis i parkeringsbranchen markant. Hvis domstolene tiltræder denne fortolkning, vil det betyde, at parkeringsselskaber, der anvender ANPR-systemer, bliver tvunget til at ændre deres kontrolmetoder. Dette kan have store konsekvenser for virksomheder, der har investeret i digitale parkeringsløsninger baseret på nummerpladegenkendelse. Parkeringsselskaber kan potentielt udfordre Forbrugerombudsmandens afgørelse retligt ved at påberåbe sig, at reglerne i bekendtgørelsen ikke eksplicit forbyder ANPR-baserede kontrolafgifter. Hvis en retssag opnår medhold for parkeringsselskaberne, vil det kunne underkende Forbrugerombudsmandens fortolkning.
I en tid, hvor digitalisering og automatisering vinder frem, er det relevant at overveje, om lovgivningen bør moderniseres for at tage højde for teknologiske fremskridt. ANPR-systemer har flere fordele, herunder effektivitet og reducerede driftsomkostninger, og de kan potentielt give en mere gnidningsfri parkeringsoplevelse for forbrugerne.Forbrugerombudsmandens afgørelse fra juli 2024 fastslår, at ANPR-kontrolsystemer ikke må anvendes til at eftersende kontrolafgifter, medmindre de først er blevet placeret på køretøjet eller overgivet til føreren. Afgørelsen hviler på en fortolkning af bekendtgørelse nr. 202 af 28. februar 2014, som ikke utvetydigt forbyder brugen af digitale parkeringskontrolsystemer.
Kritikken er, at afgørelserne er udtryk for en restriktiv fortolkning uden klar hjemmel i lovgivningen. Fremtidige retssager kan potentielt afgøre, om Forbrugerombudsmandens standpunkt kan fastholdes, eller om en mere teknologivenlig tolkning af reglerne vil vinde indpas.
Related Articles
Hvorfor levende bymidter kræver en tydelig vision
Fra fagmenter til formet fremtid: Levende bymidter skabes ikke af fragmenterede initiativer. Men af en samlet strategisk vision. Af Kirsten Østergaard Poulsen, CEO Firstmove & fremtidsadfærdsforsker I dag har mange kommuner og byer masser af gode planer og...
Milepæl i cementindustrien: Aalborg Portland reducerer CO₂ med 800.000 tons
Aalborg Portland reducerede sidste år sin CO2-udledning med 269.100 tons svarende til næsten 16 procent sammenlignet med 2023. Det viser opgørelsen over virksomhedens udledninger i 2024, som nu er verificeret af en uvildig 3. part, Bureau Veritas. De seneste tre år...
Fra tomme ungdomsboliger til attraktive familieboliger
I en ny forsøgsordning tager den almene boligorganisation Alabu Bolig fat på at løse en stigende udfordring med et for stort udbud af ungdomsboliger i Aalborg. For at begrænse udbuddet af ungdomsboliger og imødekomme det stigende problem med boligtomgang afprøver...