juli 1, 2025

Foto: Thomas Jørgensen, Pavama
Arbejdsgiverbetalt parkering er et praktisk Med kun få timers varsel har Transportministeriet bekendtgjort et indgribende forbud mod brugen af automatisk nummerpladegenkendelse (ANPR) til udstedelse af kontrolafgifter på private parkeringsområder. Bekendtgørelsen blev offentliggjort i Lovtidende A den 30. juni 2025 efter normal arbejdstidsophør og træder i kraft den 1. juli 2025 kl. 00.00 – blot få timer senere. Denne handlemåde rejser retssikkerhedsmæssige og forvaltningsretlige spørgsmål.
Klumme af Thomas Jørgensen, Pavama
Flere sygehuse i Danmark benytter ANPR (automatisk nummerpladegenkendelse) til parkering. Et eksempel er Aarhus Universitetshospital i Skejby, hvor parkeringssystemet er baseret på nummerpladegenkendelse. Odense Universitetshospital har tilsvarende et system, hvor bilens nummerplade registreres ved ankomst, og betaling sker automatisk eller online. Regionshospitalet i Horsens har opført et moderne parkeringshus, der ligeledes anvender ANPR-teknologi.
Disse systemer er integreret i driften af sundhedssektoren og letter adgang for både patienter, pårørende og personale. Netop derfor er det stærkt problematisk – ja, besynderligt – at Transportministeriet gennemfører et reelt forbud mod ANPR-baseret afgiftshåndtering med få timers varsel.
Det følger af Grundlovens § 22, at love skal kundgøres, før de træder i kraft. Tilsvarende gælder for bekendtgørelser, jf. legalitetsprincippet, hvoraf det udledes, at borgerne skal kunne kende de gældende regler. I praksis sker dette gennem offentliggørelse i Lovtidende, som har retsvirkning.
I U.2000.535H (lovtidendedommen) fastslog Højesteret, at bekendtgørelser først har retsvirkning, når de er offentliggjort. Højesteret lagde i denne sag vægt på borgernes retssikkerhed og behovet for, at love og regler skal være tilgængelige og forståelige.
Bekendtgørelse nr. 970 af 27. juni 2025 ændrer § 1, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 202 af 28. februar 2014. Den nye formulering kræver, at kontrolafgifter fysisk skal placeres på køretøjet eller overgives til føreren – ANPR-baserede afgiftsformer uden fysisk kontakt bliver dermed ugyldige. § 2 i den nye bekendtgørelse fastslår, at ændringen træder i kraft 1. juli 2025 – samme nat som bekendtgørelsen blev offentliggjort. Ifølge almindelige principper for god forvaltningsskik skal myndigheder give rimelig tid til, at borgere og virksomheder kan tilpasse sig nye regler. Dette underbygges af ombudsmandens praksis, hvor det gentagne gange er påpeget, at bekendtgørelser med væsentlige konsekvenser bør have en rimelig implementeringsfrist (jf. FOB 2011.12.08 og FOB 2013.21.06).
Samtidig bør sagligheden i beslutningsprocessen problematiseres: Hvilke hensyn har begrundet den korte frist? Er der foretaget en proportionalitetsvurdering af konsekvenserne? Og er beslutningen truffet på et tilstrækkeligt oplyst grundlag?
Det er stærkt besynderligt, at en minister godkender en bekendtgørelse den 27. juni, men først offentliggør den sent den 30. juni – og at den samtidig får virkning ved døgnets begyndelse få timer senere.”
Related Articles
Parkering betalt af jobbet? Et overset personalegode med stor værdi.
Arbejdsgiverbetalt parkering er et praktisk personalegode, som mange arbejdsgivere stiller til rådighed for deres ansatte. Den skattemæssige behandling af dette gode har dog givet anledning til væsentlig juridisk fortolkning og diskussion, særligt i forhold til, om en...
Transportministeren ønsker forbud mod ANPR, praksis og retstilstand diskuteres
PAVAMA's bemærkninger til: Transportministeren ønsker et forbud mod ANPR. Ministeren udtrykker bekymring for, at parkeringsselskaberne i stigende grad benytter sig af forretningskoncepter, hvorpå kontrolafgifter ikke anbringes synligt på køretøjet eller overleveres...
Bæredygtige parkeringsløsninger styrker både ESG-regnskab og brugeroplevelse
I takt med at bæredygtighed får større fokus, bliver parkeringspladser en vigtig del af virksomheders ESG-strategier (Environmental, Social, Governance). Ved at tænke miljø, sociale hensyn og ansvarlig ledelse ind i udformningen af parkeringsfaciliteter kan...