Milliardstor havneudvidelse i udbud i Hirtshals

januar 12, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Hirtshals fyr er et vartegn for byen. Det er fra 1863 og er i senklassicistisk stil. Foto: Mark König

Hirtshals Havn har arbejdet intenst på den største udvidelse i havnens 100-årige historie. Nu er den et stort skridt nærmere en realisering med et EU-udbud på omkring 1 mia. kr., ifølge en pressemeddelelse. Havneudvidelsen skal forbedre indsejlingsforholdene, og man ønsker at optimere faciliteterne for at gøre bedre plads til grønne energiprojekter.

 

Af redaktionen

CEO for Hirtshals Havn, Per Holm Nørgaard, glæder sig over planerne:

”Med udbuddet tager vi endnu et stort skridt på vejen mod en realisering af havneudvidelsen, som forventes færdig i 2027. Det understreger Hirtshals Havns markante udvikling, som skal understøtte havnens vigtige position både som centralt trafikknudepunkt mellem Norge og Europa og som en nøgleaktør i den grønne omstilling, hvor både havnens faciliteter og besejlingsforhold bliver afgørende,” siger han, ifølge pressemeddelelsen.

Hirtshals Havn forventer, at man senest i efteråret 2024 kan indstille det endelige tilbud til godkendelse hos Hjørring Byråd.

 

Udbud med forhandling

Per Holm Nørgaard uddyber:

”Sammen med den nylige fondsstøtte på 109 mio. kr. til Greenport Scandinavia-konsortiet, der arbejder med etablering af Nordeuropas største knudepunkt for lagring og udskibning af CO2 netop i Hirtshals, er vi rigtig godt på vej med at realisere vores grønne ambitioner.”

EU-udbuddet i forbindelse med havneudvidelsen er et udbud med forhandling. Det betyder, at der i løbet af den første måneds tid prækvalificeres en række virksomheder til at give et indledende tilbud, som herefter kan indgå i individuelle forhandlinger mellem Hirtshals Havn og tilbudsgiverne frem mod det endelige tilbud.

 

Fordele ved EU-udbud

Fordelene ved et EU-udbud med forhandling er, ifølge pressemeddelelsen, at havnen får mulighed for at få det mest optimale design, og at der kommer styr på anlægsøkonomien fra starten. Ligesom man sammen med tilbudsgiver kommer til klarhed og enighed over risikoelementerne.

Derudover giver forhandlingen også mulighed for at få afklaret en optimal tidsplan, som tilgodeser en fleksibel udførelsesperiode for totalentreprenøren, og som samtidig opfylder havnens operationelle krav, påpeger COO ved Hirtshals Havn, Niels Kiersgaard.

”Udbuddet afgøres ud fra en vurdering af det bedste forhold mellem pris og kvalitet, hvor kriterier som klimaaftryk og bæredygtighed, teknisk kvalitet og styring af projektet, nøglepersoner, arbejdsmiljø og borger- og turistinddragelse vurderes. På den måde får vi et 360 graders blik på havneudvidelsen,” siger han.

 

Related Articles

Sådan vil Esbjerg Kommune fokusere ved centralt udbud

Sådan vil Esbjerg Kommune fokusere ved centralt udbud

Museumspladsen på Østergade 42 i den centrale del af Esbjerg - også kaldet Bibliotekshaven - har i mange år været en populær parkeringsplads. Nu udbydes grundarealet på 11.831 m² med en estimeret byggeret på 13.500 m².   Af redaktionen EDC Poul Erik Bech skal...

Udbud for 5,5 mia. kr. på vej fra Vejdirektoratet

Udbud for 5,5 mia. kr. på vej fra Vejdirektoratet

En lang række større og mindre udbud er på vej i år og næste som led i Infrastrukturplan 2035. Det melder Vejdirektoratet.   Af redaktionen Hele 200 repræsentanter fra danske entreprenørvirksomheder var onsdag d. 6. marts 2024 samlet i Middelfart til...