Den tredje Limfjordsforbindelse til 8,9 mia. kr. er vedtaget

maj 15, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Hirtshals er blandt de byer, der skal forbindes bedre til resten af Danmark. Det gamle fyr er et vartegn for byen. Det er fra 1863 og er i senklassicistisk stil. Foto: Mark König

Et bredt flertal i Folketinget har d. 14. maj 2024 vedtaget anlægsloven for Limfjordsforbindelsen, som har været debatteret siden 1960’erne

 

Af redaktionen

Anlægsloven for den tredje Limfjordsforbindelse – over Egholm – er vedtaget af et bredt flertal i Folketinget, og loven træder i kraft den 1. juli 2024. Der er afsat 8,9 milliarder kroner (i 2024-priser) i Infrastrukturplan 2035 til projektet.

Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

 

Nordjylland skal forbindes bedre

Transportminister Thomas Danielsen (V) udtaler i pressemeddelelsen:

”Den nye forbindelse vil binde Nordjylland tættere sammen med resten af landet, sikre bedre muligheder for at krydse fjorden på trods af myldretid – og mindske trængslen gennem Aalborg. Det er en god og vigtig beslutning, som alle nordjyske kommuner – og regionen – har ventet på i årevis.”

 

Anlæg af motorvej

Den tredje Limfjordsforbindelse omfatter anlæg af en cirka 20 kilometer firsporet motorvej i Egholmlinjen – med forbindelse til E45 Nordjyske Motorvej i syd og E39 Hirtshalsmotorvejen i nord.

Motorvejen føres vest om Aalborg og henover øen Egholm, mens den ene del af motorvejen føres under Limfjordens sydlige løb i en tunnel og den anden del over Nørredyb på en lavbro.

Som kompensation for inddragelsen af natur i området til anlægget etableres 119 hektar ny erstatningsnatur, blandt andet strandeng, moser og søer. Derudover bliver 62 hektar landbrugsjord omdannet til natur. Projektet udlægger i alt 130 hektar mere ny natur, end der er i dag.

De forberedende aktiviteter forventes igangsat ved lovens ikrafttrædelse i juli, hvorefter det egentlige anlægsarbejde går i gang.

 

Kilde: Transportministeriet

Related Articles

Pulje til solceller på tage og motorveje er halveret

Pulje til solceller på tage og motorveje er halveret

En pulje penge afsat i 2022 til at firdoble Danmarks produktion af sol- og vindenergi er blevet halveret, skriver JP m.fl. I stedet blev regeringen og en række partier enige om at bruge en del af de sparede penge på en ny, stor aftale om statslige energiparker....

Asfaltboss: Kommunerne bremser den grønne omstilling

Asfaltboss: Kommunerne bremser den grønne omstilling

Direktør for Asfaltindustrien, Jakob Svane, efterlyser mere effektivitet i det offentlige bureaukrati - for hans medlemmer vil gerne være mere grønne. Hvis de får lov. Men ofte kan det tage flere år at få en miljøgodkendelse som aktør på feltet.   Af Ebbe Fischer...