Sådan sikrer mindre aktør sin projektstyring – vigtigt med klar procedure for ekstraopgaver

maj 24, 2024

Kirsten Østergaard Poulsen har før haft succes med at forudse en markedsudvikling. Privatfoto

Tømrermester Peter Svane Ravn. Privatfoto

Peter Svane Ravn er tømrermester og ejer af Svane Byg med fem ansatte, heraf to lærlinge, mens konen håndterer Facebook, Instagram  og LinkedIn. Mester fortæller her, hvordan han håndterer sin forretning ved hjælp af ét særligt digitalt redskab.

 

Af Ebbe Fischer

Virksomheden har kunder i alle størrelser. Som tømrervirksomhed har de nok at lave, og undervejs kan det bl.a. være en udfordring at få faktureret alle ekstraopgaver.

Det fortæller ejer Peter Svane Ravn til Building News.

 

Ekstraopgaver sat i system

Hvordan sikrer I som lidt mindre virksomhed, at byggestyring og sikring af økonomien ikke skrider?

”Jamen, man kan aldrig være helt sikker, men man kan gøre noget for at undgå det. Jeg har brugt Minuba til at beregne tid til en given opgave, og så taster drengene tiderne ind løbende,” fortæller Peter Svane Ravn.

Han uddyber:

”Dernæst kan de gå ind og oprette ekstra opgaver, så vi kan få de penge ind, der ikke er med i tilbuddet. Og så kan jeg jo følge op på det løbende. Drengene registrerer deres timer, og så kan jeg kan følge sagerne – og især føre ekstra på, når det er relevant,” faststlår han.

Peter Svane Ravn har brugt Minuba i fem år som ’primært overblik’.

”Man kan også lave en decideret kalkulation i Minuba, men den laver jeg i Excel, for det er jeg vant til at bruge. Jeg sætter tingene op, og så har jeg antal m2 og de opgaver, som jeg ved, vi skal have på,” forklarer han og tilføjer, at Svane Byg holder personalemøde én gang i måneden med et fast program med fokus på at få overblik.

 

Lærlinge håndteres anderledes

Siden to af de fem ansatte er lærlinge, udgør de en vigtig del af forretningen. Og Peter Svane Ravn har ikke svært ved at finde dem.

”Nej, jeg bliver ofte ringet op med henblik på lærepladser, og jeg hører ofte, at det inden for tømrerbranchen er svært at få en læreplads,” siger han og uddyber sin egen tilgang:

”I vores virksomhed foregår det på en anden måde end normalt: Mine svende har ofte en lærling ved siden af sig i stedet for en svend. På den måde er det klassisk sidemandsoplæring, og de får det samme som de andre. Tøj, værktøj osv.,” beretter tømrermesteren.

 

Læs også ‘sådan sparker Svane Byg døren ind til de store og håndterer ESG’

”Man skal sparke døren ind til de store”

 

Related Articles

”Man skal sparke døren ind til de store”

”Man skal sparke døren ind til de store”

STRATEGISKIFT: Afmatningen i økonomien gjorde det nødvendigt for Svane Byg at gå fra at have mindre private kunder til nu at have fire store solide kunder som rygrad. Ejeren fortæller her, hvordan han gjorde – og hvordan han nu håndterer ESG-kravene fra de store...